Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd
Christian Ferlaino – 'Bad Habits' (Autrecords, 2016)

Opname: oktober-december 2015

Naar eigen zeggen heeft altsaxofonist Christian Ferlaino met dit soloalbum een brug willen slaan tussen de volksmuziek uit Calabria (die hij bestudeerde) en de vrije improvisatiemuziek. Tot dusver hield hij die twee werelden altijd zorgvuldig gescheiden. Ik neem aan dat Ferlaino mij haarfijn zou kunnen uitleggen waar precies je die schakelingen en kruisbestuivingen zou kunnen vinden, maar vooralsnog kan ik er weinig chocolade van fabriceren.

Om te beginnen hoor ik nergens de specifieke (tarantella)ritmen die uit Italiës tenen komen. Met enige goede wil kan ik volkswijsjes destilleren uit 'Cutting Grace', met zijn hoboachtige geluid, of uit 'The Jaw Trick (For Nicola)', met zijn beverige karakter. En een slaapliedje hier en daar wil ook nog wel lukken. Maar daar houdt het wel mee op. Het grappige is dat ik op zijn vorige album, 'New Dog', wél echo's waarnam van de orgelende accordeons die kenmerkend waren en zijn voor de populaire muziek uit Calabria.

Wat resteert is een soort nawoord bij het geluidsonderzoek waarmee we in de jaren zeventig werden opgezadeld. Voor elk nummer lijkt de saxofonist/componist een andere parameter te hebben gekozen. Een specifieke blaastechniek of een consequente afwisseling van noten. Zo horen we in 'All’s Well That Ends Well' noten die vergezeld gaan van hun zwakke echo's, als een schaduwspel waarin het duister het licht contouren geeft. 'The Thesaurus Of Musical Invective' draait uit op een amechtige draaimolen, waarin Ferlaino twee schurende melodieën simultaan speelt, circulair ademhalend.

Ik zal de komende zomer de kermis van Corigliano persoonlijk moeten bezoeken, er zit niets anders op.

Klik hier om drie tracks van dit album te beluisteren: 'Le Cattive Abitudini Dello Zampognaro', 'The Four Bass Hierarchy' en 'All’s Well That Ends Well'.

Labels:

(Eddy Determeyer, 4.1.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.